Számlakészítés

Folyamatos teljesítés (időszakos elszámolás) szabályai – érthetően, példákkal

A folyamatos teljesítésű, vagy más néven időszakos elszámolásban történő ügyletek nem csak a nagy cégeket érintik, hanem a legkisebb vállalkozásokat is: takarítókat, könyvelőket, tárhelyszolgáltatókat, de még edzőket vagy pszichológusokat is.

Ha az ügyfeleiddel úgy állapodtok meg, hogy bizonyos időszakonként fizetnek a szolgáltatásodért (pl. havonta), akkor speciális ÁFA-szabályok jöhetnek elő, így nem mindegy, mit írunk be teljesítési dátumnak a számlán.
 
Mit mond a törvény?
Az Áfa törvény alapján, ha időszakos elszámolásban vagy fizetésben állapodtok meg, akkor főszabály szerint a teljesítés időpontja az elszámolási időszak utolsó napja.
De van két fontos kivétel:
  • Előre számlázás esetén: ha a számla kibocsátása vagy a fizetési határidő az elszámolási időszak vége előtt van, akkor a teljesítés dátuma meg fog egyezni a számla keltével.
  • Utólagos számlázás esetén: ha a fizetési határidő későbbre esik, mint az időszak vége, akkor a teljesítés dátuma a fizetési határidővel fog megegyezni,
    • de ez legfeljebb az időszak végétől számított 60. nap lehet!
A könnyebb megértés érdekében nézzünk pár példát!
 
Mi számít időszakos elszámolásnak, és mi nem?
 
Szolgáltatás típusa példák
Időszakos elszámolás?
Miért (vagy miért nem)?
Havidíjas takarítás
Igen
A takarító folyamatosan nyújtja a szolgáltatást, egy adott hónapra számolt díj alapján
Havi könyvelési szolgáltatás
Igen
A könyvelő adott hónapra dolgozik, havi elszámolással
Rendszeres tárhely szolgáltatás
Igen
Folyamatos szolgáltatás, havonta fizetve
Heti 1 jóga óra
Nem
A szolgáltatás alkalmanként történik, nem folyamatos
5 alkalmas pszichológusi csomag előre fizetve
Nem
 
Az alkalmak egyenként valósulnak meg, nem időszakhoz kötve
Tanácsadói szolgáltatás, minden hónap végén jelentéssel
Igen
Meghatározott időszakra nyújtott, folyamatos szolgáltatás

Összefoglalva tehát folyamatos teljesítés (időszakos elszámolás) akkor van, ha az elszámolás és a teljesítés is időszakhoz kötött – nem pedig alkalmakhoz. Ha alkalmanként történik a szolgáltatás, de előre kifizetik a teljes összeget (pl. pszichológusnál 5 ülésre), akkor előlegszámlát kell kiállítani, majd minden egyes teljesítéskor végszámlát (akár 0 Ft-osan).
 
Nézzünk pár példát a dátumok meghatározására is:
 

1. Előre számlázás

  • Elszámolási időszak: 2025.01.01–2025.01.31.
  • Számla kelte: 2025.01.17.
  • Fizetési határidő: 2025.01.26.
  • Teljesítés: 2025.01.17.

2. Utólagos számlázás

  • Elszámolási időszak: 2025.06.01–2025.06.30.
  • Számla kelte: 2025.07.17.
  • Fizetési határidő: 2025.07.26
  • Teljesítés: 2025.07.26

3. Túl hosszú fizetési határidő

  • Elszámolási időszak: 2024.12.01–2024.12.31.
  • Számla kelte: 2025.01.17.
  • Fizetési határidő: 2025.04.17.
  • Teljesítés: 2025.03.01. (12.31. + 60 nap)
Eset Teljesítés dátum
1. Előre számlázás, fizetési határidő az időszak előtt
= Számla kelte
2. Utólagos számlázás, fizetési határidő az időszak után
= Fizetési határidő (max. +60 nap)
3. Túl hosszú fizetési határidő (fizetési határidő több, mint +60 nap)
= Időszak vége + 60 nap

💡Számlázz.hu használatakor be tudod pipálni a „folyamatos teljesítés” opciót – így automatikusan ellenőrzi a rendszer a dátumokat.

image.jpeg

Ha nem folyamatos teljesítésű (időszakos elszámolású) ügyletről van szó, akkor ide kattintva olvashatsz a teljesítési dátum szabályairól.