A folyamatos teljesítésű, vagy más néven időszakos elszámolásban történő ügyletek nem csak a nagy cégeket érintik, hanem a legkisebb vállalkozásokat is: takarítókat, könyvelőket, tárhelyszolgáltatókat, de még edzőket vagy pszichológusokat is.
Ha az ügyfeleiddel úgy állapodtok meg, hogy bizonyos időszakonként fizetnek a szolgáltatásodért (pl. havonta), akkor speciális ÁFA-szabályok jöhetnek elő, így nem mindegy, mit írunk be teljesítési dátumnak a számlán.
Mit mond a törvény?
Az Áfa törvény alapján, ha időszakos elszámolásban vagy fizetésben állapodtok meg, akkor főszabály szerint a teljesítés időpontja az elszámolási időszak utolsó napja.
De van két fontos kivétel:
- Előre számlázás esetén: ha a számla kibocsátása vagy a fizetési határidő az elszámolási időszak vége előtt van, akkor a teljesítés dátuma meg fog egyezni a számla keltével.
- Utólagos számlázás esetén: ha a fizetési határidő későbbre esik, mint az időszak vége, akkor a teljesítés dátuma a fizetési határidővel fog megegyezni,
- de ez legfeljebb az időszak végétől számított 60. nap lehet!
 
A könnyebb megértés érdekében nézzünk pár példát!
Mi számít időszakos elszámolásnak, és mi nem?
| Szolgáltatás típusa példák | Időszakos elszámolás? | Miért (vagy miért nem)? | 
| Havidíjas takarítás | Igen | A takarító folyamatosan nyújtja a szolgáltatást, egy adott hónapra számolt díj alapján | 
| Havi könyvelési szolgáltatás | Igen | A könyvelő adott hónapra dolgozik, havi elszámolással | 
| Rendszeres tárhely szolgáltatás | Igen | Folyamatos szolgáltatás, havonta fizetve | 
| Heti 1 jóga óra | Nem | A szolgáltatás alkalmanként történik, nem folyamatos | 
| 5 alkalmas pszichológusi csomag előre fizetve | Nem | Az alkalmak egyenként valósulnak meg, nem időszakhoz kötve | 
| Tanácsadói szolgáltatás, minden hónap végén jelentéssel | Igen | Meghatározott időszakra nyújtott, folyamatos szolgáltatás | 
Összefoglalva tehát folyamatos teljesítés (időszakos elszámolás) akkor van, ha az elszámolás és a teljesítés is időszakhoz kötött – nem pedig alkalmakhoz. Ha alkalmanként történik a szolgáltatás, de előre kifizetik a teljes összeget (pl. pszichológusnál 5 ülésre), akkor előlegszámlát kell kiállítani, majd minden egyes teljesítéskor végszámlát (akár 0 Ft-osan).
Nézzünk pár példát a dátumok meghatározására is:
1. Előre számlázás
- Elszámolási időszak: 2025.01.01–2025.01.31.
- Számla kelte: 2025.01.17.
- Fizetési határidő: 2025.01.26.
- Teljesítés: 2025.01.17.
2. Utólagos számlázás
- Elszámolási időszak: 2025.06.01–2025.06.30.
- Számla kelte: 2025.07.17.
- Fizetési határidő: 2025.07.26
- Teljesítés: 2025.07.26
3. Túl hosszú fizetési határidő
- Elszámolási időszak: 2024.12.01–2024.12.31.
- Számla kelte: 2025.01.17.
- Fizetési határidő: 2025.04.17.
- Teljesítés: 2025.03.01. (12.31. + 60 nap)
| Eset | Teljesítés dátum | 
| 1. Előre számlázás, fizetési határidő az időszak előtt | = Számla kelte | 
| 2. Utólagos számlázás, fizetési határidő az időszak után | = Fizetési határidő (max. +60 nap) | 
| 3. Túl hosszú fizetési határidő (fizetési határidő több, mint +60 nap) | = Időszak vége + 60 nap | 
💡Számlázz.hu használatakor be tudod pipálni a „folyamatos teljesítés” opciót – így automatikusan ellenőrzi a rendszer a dátumokat.
❗Ha nem folyamatos teljesítésű (időszakos elszámolású) ügyletről van szó, akkor ide kattintva olvashatsz a teljesítési dátum szabályairól.
