2025.11.13-tól a TEHK áfakulcs kivezetésre kerül, tehát ettől a dátumtól kezdve ezzel az áfakulccsal már nem lehet számlát kiállítani, illetve új bizonylatokat létrehozni rendszerünkben.
Miért van erre szükség?
A változás célja, hogy a NAV felé küldött adatszolgáltatás még pontosabb legyen, és minden ügyletnél a megfelelő áfakulcs szerepeljen.
Mit jelent ez a gyakorlatban, és mit érdemes most tenned?
A TEHK áfakulcs kikerül az áfakulcsok listájából, tehát új bizonylat kiállításakor már nem választható ki.
A kivezetés az alábbi területeket érinti:
- Az alapértelmezett beállítások: Amíg ez az áfakulcs van beállítva alapértelmezettként, minden új számla kiállításánál hibát fogsz látni a számlaszerkesztőn és nem tudod elkészíteni a számláidat. Ha nem szeretnéd minden alkalommal kézzel átírni az áfakulcsot a számlaszerkesztőn, akkor menj a Beállítások / Fiók beállításai / Számlázás alapadatok menüpontra és állítsd át az alapértelmezett áfakulcsot.
- Az előlegszálma végszámlázása és a helyesbítő számla kiállítása: Ezekben az esetekben a teendőd, hogy sztornózod az eredeti számlát és újra kiállítod a megfelelő áfakulccsal (ezt a leggyorsabban a számla másolása funkcióval teheted meg, ahol az összes adatot átemeljük a másolt számláról, így neked csak az áfakulcsot kell megváltoztatnod) - innentől kezdve pedig a megszokott módon tudod kiállítani a vég- vagy helyesbítő számlát.
- Az ismétlődő számlázás: A kivezetés után már nem fognak elkészülni a soron következő bizonylatok és erről e-mail értesítést is fogunk küldeni. Javasoltjuk, hogy töröld az ismétlődést és hozz létre egy újat, már a megfelelő bizonylat adatokkal.
- A díjbekérőből készülő számla:
Javasoljuk, hogy töröld a díjbekérőt és állítsd ki újra a megfelelő áfakulccsal, ezután a számlázás a megszokott módon történhet.
Ha be van állítva, hogy a számlázás automatikusan történjen a díjbekérő kiegyenlítése után, a számla nem fog elkészülni és erről küldeni fogunk egy értesítő e-mailt is. Ebben az esetben azt javasoljuk, hogy állítsd ki kézzel a számlát, a megfelelő áfakulcs használatával.
- Piszkozat számlázása: A TEHK áfakulccsal elmentett piszkozat esetében a kiszámlázás alkalmával módosítani szükséges az áfakulcsot, így létrehozható a bizonylat
- A Számla Agenten keresztül történő automatikus számlázás és tömeges számlagenerálás: Külső rendszerből (pl. weboldal, webshop, egyéb üzleti alkalmazás) történő automatikus számlázás és CSV-ből történő tömeges számlagenerálás esetén a számlakészítést blokkoljuk, ezért a létrehozás alkalmával használd a megfelelő áfakulcsot
- A terméklista létrehozása manuálisan és tömegesen: Amíg ez az áfakulcs van beállítva, az adott terméket tartalmazó számla kiállításakor hibát fogsz látni asa számlaszerkesztőn és nem tudod elkészíteni azt. Ha nem szeretnéd minden alkalommal kézzel átírni az áfakulcsot a számlaszerkesztőn, akkor menj a Beállítások / Termékek menüpontra, kattints az érintett termék nevére és a termék adatlapján módosítsd az áfakulcsot.
A TEHK áfakulccsal készült számlák sztornózása
Ha TEHK áfakulccsal készült számlát szeretnél sztornózni, nincs külön teendőd, ezt ugyanúgy megteheted, mint bármely más számla esetében.
Mikor és melyik kódot használd?
Nem kell fejből ismerned az Áfa törvény részleteit: a Tudástár cikkünk közérthetően elmagyarázza, melyik kód melyik esetre vonatkozik (például termékfuvarozás, személyszállítás, EU-n belüli vagy harmadik országbeli teljesítés).
Készítettünk egy áttekinthető összefoglalót is, amelyhez a táblázatot itt találod. Javasoljuk, hogy számlázás előtt ellenőrizd benne a megfelelő áfakulcsot, így mindig a helyes áfacímkét használod.